1969-70

Legendariske Lennart ”Lill-Strimma” Svedberg.

SÄSONGEN SUMMERAD

En stor PR-kampanj inledde säsongen 1969/70. Året innan hade bara 3 138 i genomsnitt sett de allsvenska matcherna. Dessutom skulle det för andra året i följd spelas VM på hemmaplan med stor TV-publik. Något måste göras, ansåg Svenska Ishockeyförbundet.
Möjligen bidrog reklamen till att intresset ökade rejält. I snitt såg 4 515 grundserien och i SM-serien ökade detta till 4 677, de bästa siffrorna på flera år.
 
En huvudorsak till de nedåtgående siffrorna hjälpte dock knappast till. Brynäs hade, trots att Leksand stuckit upp säsongen innan, tagit ett fast grepp om svensk klubbhockey och sviktade inte heller nu. En orsak till Gävleklubbens dominans ansågs vara att inga gick så på djupet i hockeytän- kandet och analysen.
 
Bo Hessel i Brynäs organisation sa: ”Det är klart att det snackas taktik även i andra klubbar, men här är det något mer än taktiksnack.” Backen Lars Bylund pekade också på spelarnas roll i analysen och spelupplägget:
 
”Jag tror inte att en sådan spelardemokrati som vi har i Brynäs finns i många andra klubbar i Sverige. Vi träffas och pratar genom spelet över en öl eller en läsk, utan att ledarna är med.”
 
Vi släpper hela kapitlet 1969-70 under våren, håll utkik efter ännu mer spännande läsning! 

Annons